7 listopada 2014 r. odbyło się
trzecie czytanie ustawy o zmianie
ustawy o rolnictwie ekologicznym (druk 2492, 2843). 5 grudnia 2014 r. na 81.
posiedzeniu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej przyjęto poprawki
Senatu do tej ustawy. Celem
ustawy o zmianie ustawy o
rolnictwie ekologicznym jest wprowadzenie ułatwień i uproszczeń dla rolników prowadzących
produkcję ekologiczną, upoważnionych jednostek certyfikujących oraz organów
administracji publicznej odpowiedzialnych za ten sektor rolnictwa.
Celem
nowelizowanej ustawy jest wdrożenie obowiązujących przepisów europejskich do
porządku prawnego oraz realizacja zaleceń pokontrolnych Food and Veterinary
Office (FVO) z kontroli przeprowadzonej w Polsce w 2012 roku.
Aby zrealizować powyższe cele:
1)
zaproponowano
wprowadzenie możliwości przyznania zgody przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
na zastosowanie horyzontalnie odstępstw od zasad produkcji ekologicznej –
zamiast obecnej procedury wydawania zgód poprzez decyzje WIJHARS. Oznacza to
usunięcie obowiązku każdorazowego występowania o zgodę na zastosowanie
danego odstępstwa (dotyczy to wybranych odstępstw np. odstępstwa dotyczącego
trzymania bydła na uwięzi). Nowe rozwiązanie oznacza zmniejszenie obciążeń dla
producentów ekologicznych i odciążenie administracji.
2)
zaproponowano
zredukowanie obowiązków w zakresie przekazywania informacji o producentach
ekologicznych – tak aby nie było konieczności przekazywania wszystkich zmian
przez jednostki certyfikujące do GIJHARS. Celem jest aby jednostki
certyfikujące nie musiały informować Głównego Inspektora o zmianach
nieistotnych z punktu widzenia skuteczności i jakości nadzoru nad produkcją
ekologiczną. W związku z tym Główny Inspektor opracuje i przekaże
jednostkom certyfikującym wzory formularzy określających taki zakres zmian, o
których informowanie jest konieczne do przeprowadzenia skutecznej kontroli.
Oznacza to zmniejszenie obciążeń administracyjnych w jednostkach
certyfikujących przez zredukowanie obowiązków informacyjnych.
3)
zmieniono
procedurę składania wykazu przekazywanego przez jednostki certyfikujące do
ARiMR. Informacja o kontrolowanych producentach (przygotowywana na potrzeby
wsparcia udzielanego im z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju
Obszarów Wiejskich) będzie przekazywana również Głównemu Inspektorowi i MRIRW-
co może znacznie wpłynąć na usprawnienie nadzoru. Jednocześnie zmieniono terminy
przekazywania tej informacji (do 30 listopada wg stanu na 15 listopada). Wprowadzono
również terminy na uzupełnienie lub zmianę przekazanych danych.
4)
wprowadzono
możliwość udostępnienia IJHARS oraz jednostkom certyfikującym dostępu do danych
ARiMR – tak aby pojawiające się różnice w pomiarach i rozbieżności można
było wyjaśniać dużo wcześniej co powinno
wyeliminować pojawiające się liczne korekty i niepotrzebną pracę zarówno
jednostek certyfikujących jak i ARiMR i usprawnia system nadzoru.
5)
zaproponowano
bardzo duże uproszczenia w systemie potwierdzania kompetencji inspektów
rolnictwa ekologicznego. Egzamin na inspektora będzie egzaminem jednorazowym i
bezterminowym a inspektorzy będą podnosić swoje kompetencje poprzez szkolenia
organizowane przez jednostki certyfikujące.
6)
wprowadzić
możliwość wskazania w drodze rozporządzenia MRiRW sieci laboratoriów urzędowych
i referencyjnych w zakresie rolnictwa ekologicznego. Przyczyni się to do
podniesienia wiarygodności i porównywalności wyników badań próbek pochodzących
od kontrolowanych producentów. Wprowadzono również rozwiązania dotyczące
przekazywania Głównemu Inspektorowi wyników badań prowadzonych w tych
laboratoriach.
7)
doprecyzowano
zadania w systemie nadzoru - doprecyzowane zostaną obowiązki Inspekcji Jakości
Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych dotyczące sprawowania kontroli nad
producentami kontrolowanymi przez jednostkę certyfikującą, której cofnięto w
całości lub części prawo do przeprowadzania kontroli w rolnictwie ekologicznym.
Wprowadzono możliwość dla Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów
Rolno-
-Spożywczych wstrzymania naboru nowych zgłoszeń podjęcia działalności w rolnictwie ekologicznym. Przewidziano wprowadzenie nowego mechanizmu przekazywania przez jednostki certyfikujące informacji o producentach ekologicznych przechodzących pod kontrolę innej jednostki. Zmiana ta umożliwi ochronę interesów producentów ekologicznych. Jeżeli producent ekologiczny zmieni jednostkę certyfikująca to dokumenty dotyczące tego producenta ekologicznego będą przesyłane pomiędzy jednostkami.
-Spożywczych wstrzymania naboru nowych zgłoszeń podjęcia działalności w rolnictwie ekologicznym. Przewidziano wprowadzenie nowego mechanizmu przekazywania przez jednostki certyfikujące informacji o producentach ekologicznych przechodzących pod kontrolę innej jednostki. Zmiana ta umożliwi ochronę interesów producentów ekologicznych. Jeżeli producent ekologiczny zmieni jednostkę certyfikująca to dokumenty dotyczące tego producenta ekologicznego będą przesyłane pomiędzy jednostkami.
8)
dostosowano
tekst do zmian terminologicznych wynikających ze sprostowania rozporządzenia
Rady 834/200, ujednolicono nazewnictwo i uaktualniono odniesienia do
rozporządzenia Komisji WE nr 889/2008 zawarte w ustawie, co wynika ze zmian do
tego rozporządzenia oraz dostosowano proponowane rozwiązania do zmian w rozporządzeniu
Komisji (WE) nr 1235/2008 z dnia 8 grudnia 2008 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE)
nr 834/2007 w odniesieniu do ustaleń dotyczących przywozu produktów
ekologicznych z krajów trzecich.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz