9 gru 2013

Dolina Ekologicznej Żywności podsumowuje swoją działalność - konferencja w Lublinie

Podsumowanie działalności Klastra Dolina Ekologicznej Żywności odbyło się w Lublinie, 5 grudnia 2013r. Podczas konferencji zorganizowanej w ramach projektu omawiane były aspekty rozwoju rolnictwa i przetwórstwa ekologicznego w regionie Polski wschodniej. 





Poruszane były takie tematy jak: miejsce rolnictwa ekologicznego w strategii rozwoju woj. podkarpackiego oraz woj. lubelskiego, obecny stan rolnictwa ekologicznego w UE, Polsce i regionie Polski wschodniej, uwarunkowania rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce. Słuchacze mieli okazję zapoznać się z prezentacjami poszczególnych uczestników klastra, prezentowały się następujące firmy: Barwy Zdrowia – Tomasz Obszański, JK Zakład Mięsny – Paweł Krajmas, BIO FOOD Roztocze – Piotr Puchalski, czy BIO Eko – Marian Wójtowicz.

Dolina Ekologicznej Żywności jako pierwszy w Polsce klaster zrzeszający podmioty działające na rzecz promowania i rozwoju żywności ekologicznej powstał w roku 2010. W roku 2011 ruszył projekt „Rozwój klastra Dolina Ekologicznej Żywności” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Regionalnego. Jego działania koordynuje Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa – Państwowy Instytut Badawczy w Puławach.

Podsumowując działania w ramach klastra należy podkreślić: powstanie nowych powiązań kooperacyjnych wewnątrz klastra, obecnie jest 21 podmiotów, zainicjowanie oraz stałe budowanie relacji w otoczeniu krajowym, samorządowym oraz międzynarodowym, zbudowanie rozpoznawalnej marki klastra, poprawienie się wskaźników ekonomicznych oraz wzrost skali produkcji firm wchodzących w skład klastra oraz wyróżnienie działań klastra w ramach konkursów: „Pokaż swoją Eko stronę” – I miejsce, czy „Promuj z pomysłem” – III miejsce.

Sami uczestnicy projektu podkreślają, że najbardziej skorzystali poprzez udział w licznych targach krajowych i zagranicznych. Mieli możliwość budowania i umacniania kontaktów biznesowych, ale również tych kontaktów bezpośrednich z odbiorcami ich produktów. Obecność na targach BioFach w Norymberdze, targach w Brukseli, wizytach studyjnych w Szwecji, czy wyjazd do Bułgarii nie byłyby możliwe bez finansowego wsparcia w ramach klastra. Podczas sprzedaży bezpośredniej swoich produktów firmy chwalą sobie ciepłą atmosferę – „Nasze produkty same się bronią, dlatego nie mam większych problemów ze sprzedażą. Klienci wiedzą czego chcą. Bardzo cenię sobie atmosferę podczas sprzedaży bezpośredniej, klienci są bardzo życzliwi i doceniają naszą ciężką pracę” mówi Bożena Kida z firmy Barwy Zdrowia.

Natomiast z relacji Pani dr inż. Sylwii Żakowskiej-Biemans z SGGW w Warszawie wynika, że jeszcze jest dużo pracy przed nami, bo w Polsce udział żywności ekologicznej nadal jest na poziomie poniżej 1%. Dla porównania udział żywności ekologicznej na rynku duńskim, czy austriackim wynosi ponad 6%. Aby utrzymać rosnący trend konsumowania żywności ekologicznej należy systematycznie wspierać działania z zakresu komunikacji marketingowej, rzetelnie informować o różnorodnych zaletach żywności z zaufanego źródła produkowanej w koncepcji zrównoważonego rozwoju, wykorzystywać „nowe media”, blogi, aplikacje interaktywne „eco is cool”, kreować nowe i innowacyjne produkty (Premium) nie naruszając tym samym autentyczności żywności ekologicznej.

Dolina Ekologicznej Żywności z pewnością odegrała istotną rolę w promowaniu idei rolnictwa ekologicznego. Mimo, że projekt dobiega końca finansowania w końcem roku, beneficjanci deklarują kontynuację prac. Podmioty planują wykorzystać potencjał tkwiący w Polsce Wschodniej wierząc w dalszy rozwój rynku oraz podnoszenie się świadomości ekologicznej potencjalnych konsumentów.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz